Loading...
Reviews: The Overture to Life2025-02-02T19:42:39+02:00

Reviews: The Overture to Life

DPRP: The Overture to Life – Review (NL)

Dutch flag - Dutch review or reviews  The Netherlands – The Overture to Life

Oddly enough, but being sort of a guitarist myself (yes, please refer to that one Willem Dafoe face), I rarely listen to shred rock. But I tend to enjoy keyboardists’ solo records more often than not. Lars Boutrup’s new solo record only confirmed my preferences. The Danish keyboardist is a regular guest on the DPRP pages, with seemingly his entire back catalogue being touched by reviewers’ team since 2006. The Overture to Life adds the fifth (that’s fifth, right?) chapter to his solo discography.

It shall not be a tough task to guess the nature of the record – yes, that’s once again a plethora of different keyboard themes supported by the rhythm section (neither guitarists, nor singers are welcome here, sorry). It’s not a good way to start with something negative, but at times it seemed to me that the bass and drums sound too basic and straightforward – maybe because they do not want to step into the spotlight and steal attention away from the keyboards, but in a couple of tracks it almost felt like Lars used e-tools instead of live musicians. Apart from that, keyboard fans should get just what they want from records like The Overture To Life: some ELP, some fusion, some Sherinian / Rudess.

Faithful to his credo, Lars does not include any heavy rock fragments, with all the heaviness one can get coming from the organ parts. Let me go over the tracks briefly.

Event Like Pearls balances between playful fusion-esque synth phrases and Keith Emerson’s purling Hammond (there are even short citations from Pictures At An Exhibition). Funky Man X is closer to Rick Wakeman’s solo experiments and harmonic thinking, with the same festive sunny mood, that Rick mastered in the 70s. Get in the Car delivers maybe a-bit-too-proggy structure to my taste, clearly wanting to embrace as many phrases and ideas as possible within a 5-minute running time (but if you love the kaleidoscopic aspect of prog, then check the track out). As if to balance the previous flamboyancy, Hero Time is a much more focused composition, moderate and built around a single main idea.

The Overture to Life serves as a centerpiece of the album, but actually together with the subsequent Perfect Friday they form a prog symphony diptych, where Lars channels his inner Keith Emerson at a yoga carpet. Both tracks instantly evoke memories of classics like Karn Evil 9 or Pirates. Somewhat oddly titled The King Went Well is the “charts-aiming” hit (meant ironically, of course) of the album, based on groovy tempo and synth extravaganza which reminded me of Eric Norlander solo efforts. The closing track Owed To Irving captures the atmosphere of 70s/80s cold war spy movies with a minimalistic, enigmatic atmosphere and moderate pace. This couple of last tracks I would deem as my favorites on the album.

There’s clearly a good deal of talent and efforts behind The Overture. This is one of those albums that fly under your radar, overshadowed by flashier, but often disappointing releases from famous bands. Not a masterpiece, but a rewarding listen and a good reference for those who prefer to dig deeper.

Reviewed by: Sergey Nikulichev

Link to DPRP – Review: The Overture to Life

January 16th, 2025|

iO Pages: The Overture to Life – Review (NL)

Dutch flag - Dutch review or reviews  The Netherlands – The Overture to Life

Deze Deense formatie is met The Overture To Life al aan zijn vijfde release toe. Alles draait om de gedreven toetsenvirtuoos Lars Boutrup, die al een behoorlijke muziekstatus heeft opgebouwd. Hij werkte mee aan de muziek van onder meer Simcess, Big Bang, Evil Masquerade en Supernova. Ook heeft hij al voor meer dan tweehonderd stille films muziek gecomponeerd. Momenteel werkt hij met Sonic Tool Box aan nieuwe muziek en treedt hij op met SilverGlam. Het progressieve rocktrio bestaat naast Boutrup uit Niels Wilhelm Knudsen (basgitaar) en Spike Nior (drums, percussie).

De inspiratie komt duidelijk van jarenzeventiggrootheden als Jon Lord, Keith Emerson en Rick van der Linden, van wie de laatstgenoemde twee ook werkten met een trio. Aangezien Boutrup veel gebruik maakt van Hammond komt bij mij de naam Bootcut bovendrijven: een duo met Beardfish-toetsenist/gitarist Rikard Sjöblom en een drummer, dat twee platen heeft opgenomen met alleen Hammond en drums.

Ondanks dat Boutrup meer toetsinstrumenten gebruikt en er een bassist meespeelt, zorgt vooral de rijkelijke aanwezigheid van Hammond en het ritmische, stuwende drumwerk voor de nodige verwijzingen naar het genoemde duo. Vooral voor de fans van instrumentale, door toetsen gedomineerde rock is het toegankelijke The Overture To Life een aanrader.

Reviewed by: Leo Hoekstra

Link to iO Pages – The review is in the Magazine November 2024

November 2nd, 2024|

Progwereld: The Overture to Life – Review (NL)

Dutch flag - Dutch review or reviews The Netherlands – The Overture to Life

Voor de vijfde maal t(r)apt Lars Boutrup met een nieuw instrumentaal opus, getiteld “The Overture to Life”, zowel uit hetzelfde vaatje als in dezelfde valkuil.

Het album markeert de tweede samenwerking van hetzelfde trio, net als op het vorige album “The Great Beyond”, en haalt inspiratie bij de klaviermeesters uit de jaren 70, van pak ‘m beet Emerson, Lake and Palmer, Deep Purple en Yes. En dan heb ik het niet over de muziekstijl, maar over de voorliefde voor het gebruik van de vele witte en zwarte toetsen. In alle opzichten is het een toetsen-gedomineerd album en dekt de bandnaam Lars Boutrups Music For Keyboards de lading volledig.

Ondersteund door stuwende drumbeats en diepe groovy baslijnen, weeft de Deense toetsentovenaar andermaal een sonisch tapijt met een batterij aan keyboards en synthesizers. Het zijn echter toch vooral zijn stomende orgelpartijen die ruim boven het niveau van orgel Joke uitstijgen, maar het liefst John Lord of Keith Emerson willen benaderen. En toch slaagt hij er ondanks zijn enthousiasme op de een of andere manier niet in om urgent te zijn. Wat niet helpt is de keuzeknop, die op alle acht nummers in dezelfde old school modus is ingesteld. Een valkuil waar Rick Wakeman op zijn solo-conceptalbums ook wel eens intrapt, maar hij had de gave om er gedenkwaardige thema’s uit te persen.

Op “The Overture To Life” mis ik melodieën die blijven hangen in je hoofd, of een onverwachte hook die je op het verkeerde been zet. Het enige wat we horen zijn korte loopjes en motiefjes die prima passen bij het jaren 70 retro bloemetjesbehang met zijn repeterende geometrische structuren en graderende kleurtonen. Ongemerkt lijkt er ergens op een repeatknop te zijn gedrukt, wat het gebrek aan variatie en afwisseling versterkt.

En Boutrup kan het wel, getuige het prima titelnummer en The King Went Well, met wat verborgen Jean Michel Jarre-liflafjes.

Ook al ontbeert dit album de noodzakelijke verrassingen, heb ik me al met al toch stiekem vermaakt. Voor een vervolg zou ik een keer een samenwerking met Tomas Bodin aanraden. De fratsen en gekkigheid van deze Zweedse oud-Flower King kan weleens voor beide partijen verfrissend werken en leiden tot een verrassend toetsenalbum.

Reviewed by: Jos Driessen

The Overture to Life - Cover image

Link to Progwereld – The Overture to Life review 

September 24th, 2024|

Backgroundmagazine: The Overture to Life – Review (NL)

Dutch flag - Dutch review or reviews  The Netherlands – The Overture to Life

Lars Boutrup and his extensive career includes collaborations with Simcess, Big Bang, Evil Masquerade, and Supernova, among others, and over the years he has composed music for more than 200 silent movies. Currently he continues to release new music with Sonic Tool Box and performs live with the band SilverGlam. In 2005 Lars released his first instrumental keyboard album entitled Lars Boutrup’s Music For Keyboards. Now, almost 20 years later, his new release is entitled The Overture To Life, solo album #5, with for the second time in a row the line-up Lars Boutrup (organ, keyboards and synthesizers, Niels Wilhelm Knudsen (bass) and Spike Nior (drums and percussion).

The Overture To Life is my first musical encounter with this instrumental Danish keyboard driven trio, fuelled by Lars Boutrup and his Keith Emerson kind of sound. Most of the 8 tracks contain swinging rhythms and catchy beats, embellished with pleasant work on organ and synthesizers, often sparkling and swirling. Lars does his best to deliver variety, like the sequencing in Funky Man X, the beeps and bleeps in Hero Time, the Mellotron violins in Perfect Friday and the bluesy Hammond organ sound in Owed To Irwing. However, at some moments my attention tends to slip away, due to the a bit similar moods and rhythms.

My highlights are the two most elaborate and varied compositions. First the title track: lots of changing atmospheres, a sumptuous orchestral keyboard sound, tight beats and a majestic Hammond sound. And finally Perfect Friday: it starts with tender piano and atmospheric sounds, then a mid-tempo, embellished with Mellotron violins and powerful Hammond, the music alternates between bombastic eruptions and mellow parts, with sparkling synthesizer flights and a swinging bass.

Reviewed by: Erik Neuteboom
The Overture to Life - Cover image

Link to Backgroundmagazine – Review: The Overture to Life

September 10th, 2024|

BetreutesProggen: The Overture to Life – Review (DE)

German flag - German review or reviews Germany – The Overture to Life

Lars Boutrup ist ein dänischer Künstler, der seine Musik unter dem Namen “Lars Boutrup’s Music for Keyboards” veröffentlicht. Mittlerweile ist er bei Album Nummer Fünf angelangt. Die Frage, welches Instrument er spielt, erübrigt sich natürlich. Eine gewisse Konstanz in seinen Werken ist auch schnell ablesbar, denn bis auf das Debüt (als Duo) wurde alles in der Besetzung Tasteninstrumente, Bass und Schlagzeug aufgenommen.

Er startete Ende der Neunziger mit Eigenkompositionen im Filmmusikbereich und gründete 1998 eine Band namens Big Bang. 2005 dann das gleichnamige Debütalbum, dem “The Symphonic Dream” (2011), “Small as a Ball” (2015) und “The Great Beyond” (2020) folgten. Die Besetzung ist auf dem aktuellen Album die gleiche wie auf dem Vorgänger, er wird also von Niels Wilhelm Knudsen am Bass und Spike Nior am Schlagzeug begleitet, die Musik ist – wie früher auch – rein instrumental gehalten. Auch hier fand er bereits Erwähnung.

Boutrup, der übrigens auch in einer Deep Purple Coverband namens Deep Purple Jam spielt, hat alle acht Titel komponiert, abgemischt und produziert. Die Tracks sind meist 5-6 Minuten lang und bieten flotte Unterhaltung. Federführend ist in der Regel die Orgel, die dem Album den Stempel aufdrückt. Hier geht es weniger um ein Symphonic Prog Album mit voller Synthesizer- und Mellotronbreitseite, sondern eher um ein orgelbetontes Instrumentalalbum mit spürbaren Einflüssen von Keith Emerson und Jon Lord, vielleicht auch eine Prise Rick van der Linden wie im abschließenden siebenminütigen ‘Owed to Irwing’. Es kann auch mal ein kurzes klassisches Zitat auftauchen, und auch wenn durchaus auch mal diverse Synthesizer den Ton angeben, so setzt doch gerade die Orgel meist die entscheidenden Akzente. Es bleibt stets recht melodisch, schräge Töne braucht man nicht zu erwarten. Für den Keyboard-Fan sicherlich einen Versuch wert.

Bewertung: 9/15 Punkten

Reviewed by: Juergen Meurer
The Overture to Life - Cover image

Link to BetreutesProggen – Review: The Overture to Life

September 2nd, 2024|

Tempiduri: The Overture to Life – Review (IT)

Italy flag Italy – The Overture to Life

Lars Boutrup pubblica la sua quinta opera strumentale, “The Overture to Life”. L’album, che incanterà gli ascoltatori il 12 agosto 2024, promette un viaggio sublime attraverso gli intricati regni del rock progressivo.
Boutrup offre otto composizioni trascendenti che si spingono oltre i confini del genere.L’album segna la seconda collaborazione con l’attuale trio, consolidando la loro sinergia. Il trio trae ispirazione dai maestri degli anni ’70, come ELP, Yes e Pink Floyd, pur forgiando un percorso unicamente proprio.Una sinfonia di innovazione e nostalgia Boutrup tesse un arazzo sonoro che mescola la grandezza delle tastiere elettroniche, gli assoli d’organo e i sintetizzatori a sequenza dinamica. I ritmi trainanti della batteria e le profonde linee di basso dell’album vi avvolgeranno, trascinandovi in un paesaggio sonoro infinito di scoperte.

Io vorrei sentire un cantante in questo gruppo solamente per ascoltare come potrebbe essere la musica di Lars con un cantante che a mio avviso è l’elemento importante di cui sinceramente si sente la mancanza. Il disco per altro è davvero piacevole da ascoltare e ben prodotto ma quando ti rifai ad un genere come il progressive rock devi essere davvero bravo di trovare un equilibrio nelle tue composizioni correndo il rischio di annoiare che ascolta. Però i pezzi del tastierista sono talmente ricchi di arrangiamenti e di soluzioni sonore che ti fanno rimanere attaccati al lettore per poter ascoltare tutte queste sfaccettature .Prendete ad esempio la traccia Perfect Friday è una canzone dall’emotività assai tensiva quasi cinematografica.

Quello che gioca molto a favore di questo disco è la durata non eccessiva dei brani e fatta eccezione per la conclusiva Owed To Irwing di circa sette minute gli altri brani si attestano chi più chi meno a circa sei minuti o giù di li, sottolineo questo particolare perché come sappiamo il rock progressivo è famoso per brani di lunga durata di cui è pieno questo mondo mentre invece quindi brano non ve ne sono. Per questo ma non solo The overture of life è un disco assolutamente da ascoltare non dico a cuor leggere ma certamente senza troppi patemi d’animo .

Tanto per farvi rendere conto addirittura nella prima traccia Event like pearls verso la fine di un brano per altro davvero interessante dal groove incalzante oserei dire, c’è una piccolissima citazione ma quel tanto che basta per riconoscerla e se ci farete caso noterete una citazione della Promenade tratta da Picture at an Exhibition di Mussorsky ripresa dal vivo da ELP nel mitico live, e sarà impossibile non dire ah ti ho beccato.

In chiusura quindi mi sento assolutissimamente di consigliarvi l’ascolto di questo disco che non mancherà di farvi divertire anche se siete tra quelli che conoscono poco il prog.

Reviewed by: Stefano Bonelli
The Overture to Life - Cover image

Link to Tempiduri – review: The Overture to Life

August 12th, 2024|
Go to Top